 |
| Promenade des Anglais |
Η πρόσφατη εκπαιδευτική επίσκεψη του 7ου
Γυμνασίου Ιωαννίνων στη Γαλλική Ριβιέρα αποτέλεσε για τους μαθητές μια μοναδική
ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά έναν τόπο όπου η τέχνη, το φως και ο ανθρώπινος
πολιτισμός συναντώνται με τρόπο σχεδόν μαγικό. Η Νίκαια, το Μονακό και η Αντίμπ
δεν ήταν απλώς σταθμοί ενός ταξιδιού· ήταν αφορμές για δημιουργική παρατήρηση,
αισθητική απόλαυση και βαθύτερη κατανόηση της σχέσης του ανθρώπου με το τοπίο.
Το φως της Μεσογείου ως
καλλιτεχνική εμπειρία
Από τις πρώτες κιόλας στιγμές, οι μαθητές
αντιλήφθηκαν αυτό που τόσοι μεγάλοι καλλιτέχνες περιέγραψαν στα έργα και στα
ημερολόγιά τους: το ιδιαίτερο φως της Κυανής Ακτής. Οι μεταβάσεις από το
χρυσαφένιο θερμό φως της αυγής στο λαμπερό γαλάζιο της θάλασσας και στις ροζ
αποχρώσεις του δειλινού αποτέλεσαν ένα φυσικό εργαστήριο χρωμάτων — μια
εμπειρία που δύσκολα αποδίδεται μόνο με λόγια.
Η Νίκαια και ο διάλογος
της πόλης με την τέχνη
Η περιήγηση στην Promenade des Anglais και στην
παλιά πόλη της Νίκαιας αποκάλυψε στους μαθητές μια πόλη όπου το χρώμα
κυριαρχεί: οι αποχρώσεις των κτηρίων, οι αγορές με τα άνθη, οι σύγχρονες
εγκαταστάσεις τέχνης στην Place Massena.
Μουσείο Henri Matisse, Νίκαια
Η επίσκεψη στο Μουσείο Μatisse, με σημαντικά έργα του μεγάλου γάλλου ζωγράφου, πρόσφερε μια σπάνια ευκαιρία να κατανοήσουν οι μαθητές πώς ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε την απλότητα του σχήματος και τη δύναμη του χρώματος για να μετατρέψει το καθημερινό σε ποίηση.
Να σημειωθεί ότι το μουσείο δίνει την δυνατότητα ξενάγησης μέσω εφαρμογής στα ελληνικά!
Fondation Maeght - Ένα Μουσείο Ναός της Σύγχρονης Τέχνης
To Fοndation Maeght, στο περίφημο χωριό των καλλιτεχνών ,την Saint Paul de Vence, είναι ένας χώρος σχεδιασμένος ως έργο τέχνης. Το ίδρυμα δημιουργήθηκε το 1964 από τον Aimé και τη Marguerite Maeght, συλλέκτες και φίλους των σπουδαιότερων καλλιτεχνών του 20ού αιώνα. Το κτίριο σχεδιάστηκε από τον Ισπανό αρχιτέκτονα Josep Lluís Sert, ο οποίος σχεδίασε το μουσείο σαν ένα σύνολο από φωτεινά εργαστήρια, διαμορφωμένα για να αναδεικνύουν την τέχνη μέσα από το φυσικό μεσογειακό περιβάλλον.
Ο μαγικός κήπος με τα γλυπτά
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά σημεία του Maeght είναι ο υπαίθριος κήπος των γλυπτών. Ανάμεσα στα δέντρα, στις πέτρες και στη σκιά του ουρανού, οι μαθητές στάθηκαν μπροστά σε έργα των: Joan Miró – με τις παιχνιδιάρικες, ονειρικές μορφές του, Alexander Calder – με τα αέρινα και κινητικά γλυπτά που μοιάζουν να συνομιλούν με τον άνεμο, Alberto Giacometti – με τις λεπτές, οριακά υπαρξιακές ανθρώπινες φιγούρες του, του έλληνα γλύπτη Takis - με τα αιολικά σινιάλα του.
Ο Κόσμος του Miró – Μια εσωτερική αυλή γεμάτη φαντασία
Η αυλή αφιερωμένη στον Joan Miró αποτέλεσε σημείο ιδιαίτερου θαυμασμού.
Η επίσκεψη στο Maeght δεν ήταν απλώς εκπαιδευτική· ήταν εμπειριακή, αισθητηριακή, σχεδόν ποιητική. Για πολλούς μαθητές ήταν η πρώτη φορά που είδαν τη σύγχρονη τέχνη σε τέτοιο περιβάλλον — όχι πίσω από ένα τζάμι, αλλά μέσα σε έναν ζωντανό χώρο, όπου το τοπίο γίνεται μέρος της δημιουργίας.
Αντίμπ – Στον κόσμο του
Πικάσο
Στην Αντίμπ, η επίσκεψη στο Μουσείο Πικάσο,
στεγασμένο στο εντυπωσιακό Château Grimaldi, έφερε τα παιδιά σε επαφή με μια
πλευρά του Πικάσο λιγότερο γνωστή: την περίοδο που εμπνεύστηκε από το φως, το
θαλασσινό τοπίο και την ηρεμία του τόπου.
Οι μαθητές περιηγήθηκαν στους χώρους όπου ο
καλλιτέχνης εργάστηκε, είδαν τα πρωτότυπα κεραμικά και τα έργα του που φέρουν
την ανεπιτήδευτη χαρά της Μεσογειακής ζωγραφικής.
Μονακό – Εκεί όπου η
αισθητική συναντά την κοσμοπολίτικη αύρα
Στο Μονακό, η αρχιτεκτονική, η πολυτέλεια και η
γεωγραφική ιδιαιτερότητα του Πριγκιπάτου άνοιξαν μια συζήτηση για την έννοια
του δημόσιου χώρου και τον τρόπο που ο άνθρωπος μορφοποιεί το περιβάλλον του.
Τα παιδιά, με τη ματιά του νέου παρατηρητή,
κατέγραψαν λεπτομέρειες, συνδυασμούς υλικών, αντιθέσεις και σκιές — στοιχεία
πολύτιμα για κάθε καλλιτεχνική αναζήτηση.
Σύνδεση με την ελληνική παρουσία στη Γαλλική Ριβιέρα
Μια ιδιαίτερη στιγμή του ταξιδιού ήταν η
επίσκεψη στο Ελληνικό Σχολείο της Νίκαιας, όπου οι μαθητές του 7ου Γυμνασίου είχαν την ευκαιρία να
γνωριστούν με μέλη της ελληνικής κοινότητας, να ανταλλάξουν απόψεις και να
νιώσουν τη συγκινητική συνέχεια του ελληνισμού στο εξωτερικό.
 |
| Ελληνικό Σχολείο Νίκαιας, Μονακό και Κυανής Ακτής |
Εξίσου σημαντική ήταν η επίσκεψη στο σπίτι του Νίκου
Καζαντζάκη, μια εμπειρία που
συνέδεσε με δυναμικό τρόπο τη διαδρομή του σύγχρονου Έλληνα δημιουργού με το
ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό τοπίο. Οι μαθητές βρέθηκαν μπροστά σε έναν χώρο όπου η
σκέψη, η λογοτεχνία και η φιλοσοφία του μεγάλου συγγραφέα παραμένουν ζωντανές.
 |
Στο σπίτι του Νίκου Καζαντάκη στην Αντίμπ
|
Κάννες – Η Πόλη του Κινηματογράφου και της Μεσογειακής Αισθητικής
Η επίσκεψη στις Κάννες αποτέλεσε έναν ακόμη σημαντικό σταθμό της εκπαιδευτικής αποστολής, προσφέροντας στους μαθητές μια διαφορετική όψη της τέχνης: τη μαγεία του κινηματογράφου και της σύγχρονης αστικής κουλτούρας. Οι Κάννες, παγκοσμίως γνωστές για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου, ξεδιπλώνουν μια μοναδική σύνθεση κοσμοπολίτικης λάμψης και μεσογειακού φωτός.
Η τέχνη ως κοινή
εμπειρία
Πέρα από τις επιμέρους επισκέψεις, ολόκληρο το ταξίδι αποτέλεσε ένα ανοιχτό εργαστήριο τέχνης. Οι μαθητές κλήθηκαν να σκεφτούν, να συζητήσουν, να συγκρίνουν, ενώ παράλληλα ήρθαν σε επαφή με έναν τόπο όπου η παρουσία και η επιρροή του ελληνισμού υπήρξαν ιστορικά καθοριστικές. Από την αρχαία ελληνική αποικία της Νίκαιας έως τα ίχνη του ελληνικού πνεύματος που διαπέρασαν τον μεσογειακό πολιτισμό, οι πόλεις αυτές κουβαλούν ακόμη μια πολιτισμική κληρονομιά που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα.
Η Γαλλική Ριβιέρα μετατράπηκε έτσι σε χώρο συνάντησης ανάμεσα στη δική τους σχολική ζωή, στον κόσμο της ευρωπαϊκής τέχνης και στην ιστορική συνέχεια του ελληνισμού που διαμόρφωσε σημαντικό μέρος της ταυτότητας της περιοχής. Η εμπειρία αυτή ενίσχυσε τα κίνητρα για δημιουργία, τους βοήθησε να αντιληφθούν σε βάθος την αξία της πολιτιστικής κληρονομιάς και τους άφησε μια μόνιμη, ζωντανή εντύπωση: ότι η τέχνη υπάρχει παντού γύρω μας — αρκεί να τη δούμε.
Πέννυ Νουτσοπούλου
Γλύπτρια-Εικαστικός
Καθηγήτρια καλλιτεχνικών μαθημάτων
Δημοσίευση σχολίου
Δημοσίευση σχολίου