Land Art – Environmental Art – Earthworks 🌍
Τι είναι;
Earthworks: μεγάλης κλίμακας έργα στο τοπίο, που μεταμορφώνουν ολόκληρες εκτάσεις γης με δημιουργικότητα και σεβασμό στη φύση.
Η φιλοσοφία αυτών των κινημάτων είναι ότι η τέχνη δεν χρειάζεται να καταναλώνει πόρους ούτε να ρυπαίνει∙ αντίθετα, μπορεί να μας εμπνεύσει να αγαπήσουμε και να φροντίσουμε τη φύση.
Καλλιτέχνες που ξεχωρίζουν
Robert Smithson, "Spiral Jetty",1970
Η Land Art, η Environmental Art και τα Earthworks μας δείχνουν ότι:
Η τέχνη μπορεί να γίνει μέσο οικολογικής ευαισθητοποίησης.
Η φύση δεν είναι μόνο σκηνικό, αλλά συνεργάτης στη δημιουργία.
Τα έργα μεγάλης κλίμακας (Earthworks) μάς αποκαλύπτουν τη δύναμη του ανθρώπου να παρέμβει στο τοπίο με σεβασμό και δημιουργικότητα.
Η ομορφιά βρίσκεται συχνά στα πιο απλά και φυσικά υλικά.
👉 Με αυτό το μάθημα, οι μαθητές/τριες ανακαλύπτουν πώς η τέχνη μπορεί να μας διδάξει να αγαπάμε και να προστατεύουμε το περιβάλλον, όχι με θεωρία αλλά με πράξη και δημιουργία!
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
Φροντίζω το περιβάλλον: Παγκόσμια και Τοπική- Φυσική Κληρονομιά
Η περίπτωση του CopenΗill
Το εργοστάσιο καύσης απορριμμάτων που αποτελεί το στολίδι της Δανίας
Ο τοίχος σχεδιάστηκε από την walltopia και είναι ο ψηλότερος τοίχος αναρρίχησης στον κόσμο, ύψους 85 μέτρων – πλάτους 10 μέτρων, και ενώνεται με την τεχνητή πίστα σκι στην ταράτσα του κτιρίου, δημιουργώντας έναν πολυχώρο για ορεινά αθλήματα μέσα στην πόλη.
Ωστόσο, λόγω του πολύ μεγάλου ύψους του, η αναρρίχηση πρέπει να γίνεται από πολύ έμπειρα και εκπαιδευμένα άτομα, ενώ πρόκειται να ανοίξει επίσημα για το κοινό εντός του 2020.
Ο τοίχος που δημιουργήθηκε σε στενή συνεργασία με την BIG, εναρμονίζεται με το κτίριο οπτικά και λειτουργικά. Οι τοποθετημένες λαβές είναι λειτουργικές για όλη την ανάβαση προς την κορυφή.
«Ο σχεδιασμός του τοίχου ήταν μια πρόκληση καθώς προσπαθούσαμε να βρούμε τη σωστή ισορροπία μεταξύ εμφάνισης και λειτουργικότητας. Ο στόχος ήταν να δημιουργήσουμε ένα τοίχος που να ταιριάζει με την εντυπωσιακή αρχιτεκτονική του κτιρίου ενώ θα προσφέρει μια εξαιρετική εμπειρία αναρρίχησης», αναφέρει ο Vasil Sharlanov, επικεφαλής της walltopia.
Το αναρριχητικό τοίχωμα χωρίζεται σε τέσσερα επίπεδα, και κάθε 20 μέτρα είναι διαφορετικό επίπεδο αναρρίχησης. Η δυσκολία ανεβαίνει όσο πιο ψηλά πηγαίνει ο αναρριχητής. Ο τοίχος 1.200 τετραγωνικών μέτρων κατασκευάστηκε από 55 τόνους ανοξείδωτου χάλυβα και στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε ένα μείγμα 24 τόνων υαλοβάμβακα και πλεξιγκλάς. Αυτός ο συνδυασμός ήταν ο ιδανικός, σύμφωνα με τους ειδικούς, ώστε να μην εμποδίζεται ο φυσικός φωτισμός στο κτίριο.
Ο αρχιτέκτονας Bjarke Ingels που σχεδίασε το CopenHill, είχε περιγράψει το έργο ως ανέγερση ενός αλπικού βουνού για να προσθέσει ενδιαφέρον στην επίπεδη τοπογραφία της Δανίας. «Η ιδέα για την πλαγιά του σκι προήλθε από το γεγονός ότι η Κοπεγχάγη έχει κρύο κλίμα με αρκετούς μήνες χιόνι, χωρίς όμως να έχει απολύτως κανένα βουνό», δήλωσε, εξηγώντας ότι οι κάτοικοι πρέπει να ταξιδέψουν αρκετές ώρες με το αυτοκίνητο για να φτάσουν στις πραγματικές πλαγιές του σκι στη Σουηδία.
Περισσότερες πληροφορίες: https://www.copenhill.dk/
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Θεματική : Φροντίζω το περιβάλλον
Υποθεματική :Παγκόσμια και τοπική πολιτιστική κληρονομιά
Τίτλος : Περιβάλλον και Τέχνη – Land art
Τάξη Γ, τμήματα Γ1, Γ2, Γ3
Διδάσκουσα καθηγήτρια :Πηνελόπη Νουτσοπούλου
Η αρχή αυτού του νέου μαθήματος συνέπεσε με ένα μεγάλο παγκόσμιο εικαστικό γεγονός, το έργο των καλλιτεχνών Christo και Jeanne-Claude, “Wrapped L’Arc de Triomphe “.
H Αψίδα του Θριάμβου από το Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου 2021 έστρεψε όλα τα βλέμματα πάνω της. Τυλιγμένη με αέρινα υφάσματα, θυμίζει ένα ευφάνταστο δώρο. L’Arc de Triomphe, Wrapped. Ένα προσωρινό έργο τέχνης, όνειρο ζωής από το 1960 των εμπνευστών της ιδέας Christo και Jeanne-Claude παρέμεινε τυλιγμένη για 16 ημέρες έως την Κυριακή, 3 Οκτωβρίου 2021 προσελκύοντας τα βλέμματα όλων.
Το L’Arc de Triomphe, Wrapped σχεδιάστηκε για πρώτη φορά από τον Christo με την επί μακρόν καλλιτεχνική συνεργάτιδα και σύντροφο της ζωής του, Jeanne-Claude, το 1961.Αρχικά, το έργο έπρεπε να συμπέσει με την έκθεση του Christo και της Jeanne-Claude στο Κέντρο Πομπιντού πέρυσι, αλλά καθυστέρησε λόγω της πανδημίας. Ο Christo πέθανε τον Μάιο του 2020, χωρίς να μπορεί να δει το έργο να ολοκληρώνεται (η Jeanne-Claude πέθανε το 2009). «Θα είναι σαν ένα ζωντανό αντικείμενο που θα κινείται στον άνεμο και θα αντανακλά το φως. Με τις κινούμενες πτυχώσεις του, η επιφάνεια του μνημείου θα γίνει αισθησιακή. Οι άνθρωποι θα θέλουν να αγγίξουν την Αψίδα του Θριάμβου », είπε ο Christo.
Η Αψίδα του Θριάμβου και ο συμβολισμός
Η Αψίδα του θριάμβου βρίσκεται στη συμβολή του 8ου, 16ου και 17ου διαμερίσματος του Παρισιού, γύρω από την πλατεία Place de l’Étoile – Σαρλ ντε Γκωλ. Σημείο συγκέντρωσης των 12 κεντρικών Λεωφόρων, στην καρδιά του δυτικού Παρισιού που χαράχτηκαν τον 19ο αιώνα με την προτροπή του βαρόνου Ζωρζ Εζέν Οσμάν και σχημάτιζαν ένα αστέρι. Για αυτό άλλωστε και το όνομα Arc de triomphe de l’Étoile που της έχει αποδοθεί.
Κατασκευάστηκε κατόπιν αιτήματος του Ναπολέοντα Α ‘για να γιορτάσει τη νίκη των γαλλικών στρατών το 1806, σύμφωνα με τα σχέδια που έκανε ο αρχιτέκτονας Jean-François-Thérèse Chalgrin και η κατασκευή της διήρκησε 30 χρόνια, έως το 1836. Οι διαστάσεις της είναι 55 μ. ύψος, 45 μ. μήκος και 22 μ. βάθος, ενώ το ύψος της κεντρικής αψίδας είναι 29,2 μ. και το πλάτος της 14,62 μ.
Μετά την άφιξή του στις 11 Νοεμβρίου 1920 στο Hall of Palms της Αψίδας του θριάμβου, ο Άγνωστος Στρατιώτης θάφτηκε στο μέρος κάτω από το τόξο της, στις 28 Ιανουαρίου 1921 και έκτοτε παραμένει αναμμένη στη μνήμη όλων των πεσόντων του Α’ Παγκοσμίου πολέμου, η φλόγα του Έθνους.
Η αψίδα αποτελεί εθνικό μνημείο – σύμβολο της γαλλικής φιλοπατρίας και από αυτήν εκκινεί πάντα η παρέλαση της Γαλλικής Εθνικής Επετείου της 14ης Ιουλίου. Η τελετή αναζωπύρωσης της Φλόγας του Έθνους λαμβάνει χώρα καθημερινά, και υποδέχεται τακτικά επισκέπτες, που συνολικά αγγίζουν περίπου τους 8.000 συμμετέχοντες ετησίως.
Το έργο παρουσιάστηκε από τις 18 Σεπτεμβρίου έως τις 3 Οκτωβρίου στο Παρίσι.
Γνωρίσαμε το έργο των δύο σπουδαίων καλλιτεχνών της Land art και εμπνευστήκαμε κι εμείς.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες ,σχεδίασαν ,μελέτησαν και πρότειναν το δικό τους project .
Δημιούργησαν site specific έργα για την πόλη των Ιωαννίνων και όχι μόνο.

Δημοσίευση σχολίου
Δημοσίευση σχολίου